رتبه بندي شركت پيمانكاري چيست؟

۸ بازديد

براي رتبه بندي شركت پيمانكاري در اولين قدم آگاهي و اطلاع از شرايط اخذ رتبه بندي شركت هاي پيمانكاران را به شما پيشنهاد مي دهيم. اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاران كه به نام هاي صلاحيت پيمانكاري و يا رتبه پيمانكاري هم شناخته ميشوند. براي اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاران بايد از سازمان مديريت و برنامه ريزي استاني كه محل ثبت شركت در آن ميباشد اقدام گردد. لازم به توضيح است اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاران در هر شهري داراي قوانين و شرايط خاص خود است. جهت صدور اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاران در شهر تهران، شركت بايد داراي كد اقتصادي و كد بيمه باشد. اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاران شركت، ارزيابي ميزان توانايي شركت براساس تعداد نفرات، سوابق آنها، تجربه كاري و توان مالي مي باشد. بررسي و ارزيابي براساس ضوابط و آيين نامه هايي كه توسط معاونت راهبردي نهاد رياست جمهوري مصوب شده است صورت ميگيرد.

مراحل اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاري

• در ابتدا بايد پوشه مخصوص تشخيص صلاحيت از انجمن‎ هاي صنفي پيمانكاران دريافت شود
• درخواست اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاران به معاونت فني عمراني استانداري محل ثبت شركت ارسال گردد. در صورتي كه شركت در تهران ثبت شده باشد امكان درخواست تشخيص صلاحيت در شهر ديگري را ندارد. در واقع جهت اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاران تنها در همان شهري كه ثبت شده است، مي‎‎تواند براي تشخيص صلاحيت خود اقدام نمايند.
• كليه مدارك ثبتي شركت شامل روزنامه تاسيس اساسنامه، شركتنامه، تقاضانامه و شركت نامه يا اظهارنامه ثبت شركت ارائه گردد.
• تمامي مدارك شناسايي تمام سهامداران و امضاي هيئت مديره شركت شامل كپي از شناسنامه و كارت ملي و كارت پايان خدمت ارائه گردد.
• اسناد محل شركت شامل اجاره نامه يا كپي سند مالكيت بايد به اداره مربوط تحويل داده شوند.
• كد اقتصادي شركت پيمانكاري اخذ و به همراه ساير مدارك تحويل داده شوند.

شرايط و الزامات اخذ رتبه بندي شركت هاي پيمانكاري

• قبل از شروع كار، پيمانكار ضوابط ويژه كارفرما را براي كار در كارگاه از كارفرما درخواست مي كند و پس از دريافت آنها و هماهنگي هاي لازم و تاييد نهايي كارفرما، پيمانكار بايد از آن پس، به آن ها عمل نمايد. به هر حال پيمانكار موظف است هميشه اصول و مقررات متعارف را رعايت كند. پيمانكار موظف به رعايت مقررات حفاظت فني و بهداشت كار است.
• پيمانكار موظف است عمليات تجهيز كارگاه را، در مدت زمان تعيين شده براي تجهيز كارگاه و همچنين شرايط منطقه، در حد متعارف به انجام برساند. در مواردي كه مشخصات فني اجرايي ويژه اي، براي عمليات تجهيز و برچيدن كارگاه در اسناد و مدارك پيمان درج شده باشد، پيمانكار ملزم به رعايت آن است.
• حفاظت فيزيكي از كارها عبارتند از: نحوه حصاركشي، روشنايي، آتش نشاني، حراست و...
• مصالح، تجهيزات و ماشين آلات ساختماني
• پيمانكار موظف است بي درنگ پس از تحويل كارگاه، با توجه به فهرست تعيين شده براي تجهيز، طرح جانمايي تجهيز كارگاه را تهيه كرده و پس از تاييد مهندس مشاور، آن را مبناي تجهيز كارگاه قرار دهد.
• كارفرما بر طبق الزامات رتبه بندي شركت ساجات با توجه به روش پيش بيني شده در اسناد و مدارك پيمان براي تامين آب، برق،گاز و مخابرات،پيمانكار را به دستگاه هاي اجرايي و سازمان هاي دولتي براي گرفتن انشعاب آب، برق،گاز و تلفن و يا گرفتن مجوز احداث چاه عميق يا نيمه عميق و موارد مشابه براي استفاده موقت در دوره ساختمان، معرفي مي كند.
• پيمانكار بر طبق الزامات رتبه بندي شركت، موظف است به هزينه خود ساختمان ها و تاسيسات موقت كارگاه را كه براي تجهيز كارگاه احداث ميكند در برابر حوادث اتفاقي، مانند آتش سوزي و سيل بيمه كند.

لازم به ذكر است در صورتي كه مجموع پروژه هاي شركت شما به عدد 6 ميليارد نرسيده باشد نميتوانيد هيچ رتبه اي بالاتري را اخذ نماييد حتي اگر قبلا داراي رتبه ش شما بالا بوده باشد ممكن است به رتبه 5 و يا پايين تر تنزل پيدا كند بنابراين ملاك اين نيست كه شركتي داراي رتبه 3 باشد بتواند همان رتبه را بگيرد حتي ممكن است رتبه اش به 4يا حتي به 5 سقوط كند. بديهي است برخي شركتها داراي عملكردهايي با موضوعات مديريت پيمان و خريد و فروش مي باشند كه اينگونه پيمانها در فرآيند ارتقاء رتبه بندي شركت هاي پيمانكاري كاربرد و تأثيري ندارد چرا كه شركت هاي پيمانكاري مي بايست قراردادهاي اجرائي خود را ارائه كنند و فقط اجرائيات آنها مورد آزمايش قرار مي گيرد. پس فقط و فقط همان چك ليست كه نمونه اش را ترسيم كرديم مشخص مي كند كه به چه رتبه اي مي رسند البته حتماً كپي از آخرين اظهارنامه مالياتي شركت نيز مورد نياز است.

جهت دريافت مشاوره و راهنمايي هاي بيشتر در خصوص اخذ رتبه بندي شركت پيمانكاران با همكاران ما تماس حاصل نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.